top of page
IMG_4920.JPG

AQUAFONIA, ELS TALLERS

INFORMACIÓ PER A QUI PROGRAMA

Tallers Familiars i Escolars

Edat reccomanada per a passes escolars: de 3 a 12 anys (Cicle Infantil, Inicial, Mitjà i Superior)

Edat recomanada per a funcions familiars: tots els públics

Durada de l'espectacle: entre 30 i 60 minuts

 

Activitat de sala

Número de persones en gira: 1 persona (Pau)

 

Temps aproximat de muntatge: 1h

Temps aproximat de desmontatge: 30min

Necessitats tècniques: la sala ha de poder quedar-se a les fosques.

Gran part de l'activitat es realitzarà al terra, per tant la sala ha de disposar d'un terra adequat.

Data d'estrena: conservatori de Reus l'any 2018 i amb més de 50.000 espectadores i espectadors fins a dia d'avui

SINOPSIS​ AQUAFONIA, ELS TALLERS

Conjunt d’activitats musicals basades en les propietats acústiques de l’aigua. 

* Objectiu

Estimular la imaginació auditiva dels assistents i reforçar els seus coneixements musicals mitjançant activitats creatives i vivencials. És a dir, fer de l’aula de música un espai de trobada en el qual experimentar amb noves sonoritats.

* Continguts

Durant el taller practicarem la percussió corporal per reproduir sonoritats que ens transportin a un medi aquàtic, crearem breus composicions amb instruments de petita percussió i emprarem instruments “aquafònics” (com ara l'udu, una gerra d’aigua amb un forat lateral) i quotidiòfons aquàtics (objectes quotidians com ara pilotes, bols o palletes) per explorar les seves possibilitats acústiques si els afonem a l'aigua. Alguns dels conceptes bàsics que treballarem seran el ritme, la melodia i l’harmonia.

DESCÀRREGUES

Captura de pantalla 2023-08-31 a les 11.33.20.png

Dossier Pedagògic

Aquest dossier es pot realitzar tant a priori com a posteriori de veure i sentir l'espectacle Aquafonia El Concert. Les activitats que hi apareixen, estan adaptades als diferents nivells educatius de primària

SECTOR EDUCATIU

TALLER

Apropem Aquafonia al teu centre educatiu. Una experiència visual, musical i pedagògica per a totes les etapes educatives. 

PROGRAMACIÓ

L’objectiu principal que vertebra aquest projecte és descobrir sons que nodreixin la imaginació acústica i que incideixin en les emocions

EXPERIÈNCIES PRÈVIES

TESTIMONIS

En aquest apartat compartim amb els lectors el feed-back dels talleristes i oients aquafònics

TALLER, descripció de l'activitat

Com sona l'aigua? Què sona com l'aigua? Es pot fer música amb aigua? quina música es pot fer amb aigua?

Des d'Aquafonia contestem a totes aquestes preguntes i a moltes d'altres amb l'objectiu principal d'experimentar personalment les diferents possibilitats -musicals i didàctiques- que ofereix el fet d'integrar els sons de l'aigua a les propostes pedagògiques i musicals. 

A través de la percussió corporal ens endinsem en l'acústica variada i infinita de l'aigua. Descobrim instruments -com ara l'udu-, que de ben segur estimularan la nostra imaginació auditiva. Amb els quotidiòfons afonats interpretem música aleatòria, el compositor i director de la qual són les bombolles de sabó. A més, amb les botelles afinades explorem noves propostes creatives per treballar diferents melodies, ritmes i harmonies. 

A més, l'audició aquafònica permet donar valor artístic a tots els recursos presentats durant el taller. Aquesta audició té una gran flexibilitat quant a format i a repertori, amb la intenció de poder ser adequada a tots els nivells educatius, des de llar d'infants fins a secundària, passant per tots els cicles de la primària. El repertori va de la música càlssica als ritmes més moderns, sense oblidar-nos de les músiques tradicionals d'arreu (Turquia, Itàlia, Líban, Brasil, França...).

TALLERS
POGRAMACIÓ

TALLER-AUDICIÓ, programació pedagògica

L'objectiu principal d'aquest projecte és descobrir sons que nodreixin la imaginació acústica i que incideixin en les emocions per donar-los un valor artístic. Per això, comptem amb l’art més efímer (la música), amb l’element més universal (l’aigua) i amb la infància. Una combinació bella, pura i infinita.

 

Precisament per aquesta diversitat de possibilitats, s’han dissenyat els objectius següents per al taller-audició, de caràcter més concret:

 

  • Descobrir les possibilitats d'instruments habituals a l’aula de música (com la petita percussió) i d'elements fonamentals de la nostra vida (com l’aigua), més enllà de les pràctiques i usos tradicionals.

  • Incentivar l’interès pels instruments de petita percussió, concretament pels instruments de làmines, triangles, esquellots, etc.

  • Estimular el gust per l’escolta de nous sons i integrar aquest efecte amb la pràctica vocal i instrumental.

  • Generar sons pel plaer auditiu, lúdic i creatiu de la pròpia creació i donar-los un valor artístic integrant-los dins un acte musical (p.e. llegir un “quadre d’aigua”).

  • Imaginar i recrear diferents sons relacionats amb l'aigua i pertanyents al nostre paisatge sonor amb el cos o amb quotidiòfons.

 

Dividim els continguts a treballar en aquest projecte en quatre apartats:

 

  • Percussió corporal

Desenvoluparem aquesta disciplina tot buscant nous sons que ens recordin l’aigua. Donem valor a la percussió corporal i la tenim present durant tot el procés d’Ensenyament-Aprenentatge.

 

  • Instruments “aquafònics”

La música és un art compartida per tota la humanitat, que es materialitza de forma diferent en cada subjecte. Ens proposem enriquir i satisfer la curiositat dels participants i oferir-los nous instruments que estimulin la seva imaginació i que els permetin veure l’horitzó acústic una mica més lluny dels límits habituals.  Un instrument que il·lustra aquests nous horitzons és l’udu, un gerro de ceràmica amb un forat lateral. En determinades cultures, és molt freqüent introduir aigua dins l'udu i percudir-lo amb les dues mans: una a les parets del gerro, i l’altra, picant ràpidament al forat per tal d’aconseguir un so greu.

 

  • Música experimental

Els instruments de petita percussió són idelas per treballar la descoberta de nous sons relacionats amb l'aigua. Per exemple, tan sols introduint-los una mica d'aigua dins podem transformar el seu so estàndard i també podem obtenir glissandos.

  • Quotidiòfons aquàtics

Els instruments quotidiòfons permeten il·lustrar la idea que la intenció és el que genera l'art. Una cullera colpejant un got d’aigua amb intenció artística pot generar música, mentre que un violí fregat amb l'arquet sense cap criteri tan sols grinyola. Per això, explotar les possibilitats acústiques d'afonar a l'aigua objectes habituals com pilotes, bols, palles, etc. permet fer emergir noves visions del fet de "fer música" i, per consegüent, "fer art".

 

La metodologia emprada  per realitzar el taller és dirigida, però activa. És a dir: es proposen activitats de diferents índoles (metodologia dirigida) però sempre dinàmiques i obertes a l’espontaneïtat del moment (metodologia activa). La participació, creativitat i imaginació dels alumnes són elements imprescindibles perquè les dinàmiques proposades puguin desenvolupar-se amb èxit. Per això, es fomenta la creació d'un ambient càlid, inclusiu i emocionant per a tots els participants.

TALLER-AUDICIÓ, galeria fotogràfica d'experiències prèvies

EXP. PRÈVIES

A continuació presentem un recull de fotografies que mostren diferents instants del taller i de l'audició aquafònica en els àmbits educatius compresos entre els 0 i els 18 anys.             

 

(clica a les fotografies per veure'n la descripció)

TALLER-AUDICIÓ, recull de diferents testimonis

Recollim els dibuixos dels alumnes d'educació infantil de l'escola Joc de la Bola de Lleida a mode de crònica visual del taller i audició Aquafònic fets en aquest centre.

TESTIMONIS

Un cop acabats els tallers i les audicions, des d'Aquafonia sempre recollim les respostes a la pregunta següent:

Creus que realment has fet música amb aigua? Per què? 

 

La resposta sempre és afirmativa i els motius varien en els diferents nivells educatius. A continuació recollim les respostes en relació a aquesta pregunta d’alguns dels infants que han participat en els tallers i audicions. 

“¡Sí, porque el agua hacía sonido y era como una canción!” 10 anys

“Sí perquè vam jugar amb instruments amb aigua” 9 anys

“Sí, porque los instrumentos se usaban con el agua y sonaban muy bien” 8 anys

“Sí perquè l’udu és com un tambor que fa ritmes” 12 anys

“Pau, Pau, ploro; però és d’emoció” 4 anys 

bottom of page